Bijzondere momenten

....en eetgewoonten

Vakanties, feestdagen, verjaardagen of andere bijzondere momenten, ze zijn de doodsteek voor menig ‘dieet’. De situatie is dan zo anders dan anders dat het bijna onmogelijk is om je strikte eetpatroon vol te houden. Bovendien lijkt het wel of de bijzondere momenten allemaal om eten draaien. Alles wat we vieren gaat gepaard met eten.

  • Sinterklaas? Chocoladeletters en pepernoten!
  • Kerst? Een kerstpakket vol eten en een kerstdiner!
  • Pasen? Paaseitjes!
  • Koningsdag? Oranje tompouce!
  • Oud en Nieuw? Oliebollen!
  • Een mooie zomerse dag? Barbecue!
  • Verjaardag? Taart!
  • Vakantie? IJs!

En ga zo maar door. En vaak als je bij iemand op visite gaat, krijg je iets aangeboden. En als je weigert, zal er vaak worden gereageerd met de woorden: ‘Ah, doe niet zo ongezellig!’ of ‘Joh, voor deze ene keer kan het toch best?’ Je moet wel verdraaid sterk in je schoenen staan om daar keer op keer weerstand aan te kunnen bieden. Hoe kun je ervoor zorgen dat je vanaf nu toch goed omgaat met deze momenten?

  1. Pak je momenten

Realiseer je dat je niet 365 dagen per jaar hoeft af te vallen om na een jaar toch gewicht kwijt te zijn. Je mag ook best dagen stil staan of zelfs weer wat aankomen. Zolang je maar meer afvalt dan aankomt, ga je de goede kant op. Omdat we als het om afvallen gaat vaak heel erg op de korte termijn gericht zijn, is het erg lastig om ‘the big picture’ te blijven zien.

  1. Durf te eten en negeer je schuldgevoel

Het gevolg op stap 1 is dat je op speciale momenten eigenlijk best mag eten en je niet per se krampachtig aan je nieuwe gewoonten hoeft vast te houden. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je gewoon mee-eet met de familie met het kerstdiner. En dat je dus ook niet per se het toetje of het stokbrood hoeft te laten staan om het nog een beetje te compenseren.

  1. Maar zet het niet in als saboterende gedachte

Het grote gevaar van dit alles is natuurlijk dat je vervolgens iedere gelegenheid bestempelt als ‘bijzonder moment’. Je zet het dan in als saboterende gedachte. De meeste speciale momenten kun je echter van tevoren zien aankomen en daar kun je dan ook makkelijk een plan voor maken.

Heb je vooraf goed nagedacht over je eetmoment en heb je terecht vastgesteld dat het gaat om een ‘bijzonder moment’? Top, geniet ervan! Maar kijk uit: ga niet even helemaal los!

Probeer je zo normaal mogelijk te gedragen en pas je eetgedrag aan aan de situatie. Dat kan heel goed betekenen dat je op een verjaardag een stuk taart eet, maar je hoeft natuurlijk ook geen weer niet drie stukken taart te nemen. Durf op dit soort momenten te vertrouwen op je eigen gezonde verstand.

De Just U denkmethode is ingericht om de “bijzondere” eetmomenten om te zetten in voor jou makkelijke keuzes. Laat je eens informeren bij ons en wij helpen jou graag verder!