Echt waar?

Het is een heel gewone werkdag. Ben lekker aan het werk en rond een uur of tien begint mijn maag te knorren. Leeg. Daar moet wat in. Ik krijg honger (of trek). Dus ga ik eten. Maag vol, honger weg.

Maar er zijn ook van die dagen, dat ik eetlust heb, maar ik eigenlijk geen tijd heb om te eten. Na een tijdje is de honger verdwenen. En misschien herken je het zelfs wel als je ’s avonds met honger naar bed gaat, de hele nacht hebt geslapen en de volgende morgen zonder honger wakker werd. Vreemd… Want hoort honger niet toe te nemen zolang je niet eet?

De maag en darmen geven hongerprikkels aan, maar de hersenen bepalen het overgrote deel van de eetlust. Dus ja…. Honger zit tussen de oren.

Onze eetlust is voor een belangrijk deel een aangeleerde reactie. Een hongerprikkel begint bijvoorbeeld doordat we iets lekkers zien in de omgeving. Dat is goed te zien bij mensen met het syndroom van Korsakoff. Zij lijden aan een vorm van korte termijn geheugenverlies, waarbij ze elke 20 minuten vergeten wat ze hebben gedaan. Waaronder dus ook dat ze eerder hebben gegeten. Wanneer je ze herhaaldelijk een maaltijd voorschotelt, krijgen ze telkens opnieuw honger, zelfs bij de vierde keer.

De biologische klok in onze hersenen weet ook prima eetlust aan te wakkeren. Dat doet die op basis van onze eetgewoonten. Wat gebeurt er wanneer je zonder eten een dag of langer wordt opgesloten? Ook al blijft de maag leeg en neemt de energiebehoefte van het lichaam langzaam toe, de honger roert zich op slechts drie momenten: tijdens de normale tijdstippen voor ontbijt, middageten, avondeten en eventuele gebruikelijke snackmomenten.

Maar de hongergevoelens verdwijnen vanzelf. Je raakt dan gewoon ongeïnteresseerd in voedsel.

Bij de Just U Mind Balance leren wij jou alles over een gezonde en verantwoorde eetgewoonte zonder hongergevoel.