Beleg voor op brood bestaat in honderden soorten en maten. Hieronder geven we tips om gezonder te kiezen voor op je boterham, cracker of broodje. En welk beleg staat in de Schijf van Vijf en welke soorten niet? Het is sowieso goed om te variëren in beleg. Dat is lekker en je krijgt steeds andere voedingsstoffen binnen.

8x broodbeleg-inspiratie

1. Paprikaspread
2. Plakjes banaan
3. Plakjes aardbei
4. Makreelspread met rucola

5. Doperwtjesspread
6. Geraspte wortel met rozijnen
7. Sla met plakken avocado
8. Gegrilde groente

Beleg uit de Schijf van Vijf

Dit zijn gezonde belegkeuzes uit de Schijf van Vijf:

  • Halvarine of margarine uit een kuipje op elke boterham   
  • Zuivelproducten: 20+ en 30+ kaas, hüttenkäse, zuivelspread, mozzarella, zachte geitenkaas 
  • Ei
  • Noten en notenpasta en  pindakaas met 100% pinda’s of noten, zonder toegevoegd zout of suiker
  • Zelfgemaakte hummus (kikkererwtenspread) of andere bonenspread zonder zout 
  • Vis zoals zalm, makreel, forel, tonijn of haring 
  • Groente en fruit, zoals tomaat, komkommer, paprika, radijs, gebakken champignons, gegrilde courgette, avocado, banaan, appel en aardbei  

Beleg buiten de Schijf van Vijf

Sommige belegsoorten staan niet in de Schijf van Vijf. Zoet en hartig beleg is namelijk niet altijd even gezond: er zit soms veel zout, verzadigd vet en/of suiker in. We hebben een vuistregel bedacht voor het omgaan met producten buiten de Schijf van Vijf: ‘Kies elke dag niet vaker dan 3 tot 5 keer iets kleins buiten de Schijf van Vijf en daarnaast hooguit 3 keer per week wat groters’. Lees meer over het omgaan met producten buiten de Schijf van Vijf. Hieronder zie je 'dagelijkse keuzes' en 'wekelijkse keuzes' voor beleg. 

Uit deze belegsoorten kun je dagelijks een keer iets kiezen:

  • Kipfilet, ham, boterhamworst, kalkoenfilet, knakworstje
  • Salades op brood zoals komkommersalade, selderijsalade
  • (Halva)jam, vruchtenhagel, appelstroop, honing, hagelslag, vlokken
  • Voorverpakte hummus

Uit deze belegsoorten kun je wekelijks een keer iets kiezen:

  • Rauwe ham, salami, runderrookvlees, ontbijtspek en bacon  
  • Chocoladepasta en kokosbrood